-

BeaM

Papieros jako lekarstwo

Jakiś czas temu mignęła mi informacja, że Europa, a raczej UE szykuje się do wprowadzenia zakazu handlu papierosami. W ramach walki z nikotynizmem, oczywiście, i dla naszego dobra. Wskazano też pierwszy kraj, który to wprowadzi - Szwecję. To mnie wcale nie dziwi, bo tam państwo wie przecież o wiele lepiej niż obywatele, co jest dla nich dobre. Potem tylko trzeba porywać własne dzieci i uciekać, gdzie pieprz rośnie. Czyli na przykład do Polski. Szwedzi argumentują, że podobno w ich kraju i tak nikt prawie nie pali, więc w czym problem. Nie wiem wprawdzie, co wtedy stanie się z tym ich snusowaniem - taką formą nikotynizmu polegającą na wkładaniu sobie pod wargę saszetki z tytoniem. Czy tego też zakażą, ciekawe…

Dziś przeczytałam jednak nowe wieści w tej sprawie. Otóż Unia planuje, że w związku z zakazem obrotu papierosami te będzie można dostać… w aptece! Czyż to nie piękne? Trzeba będzie tylko pójść do lekarza, przyznać się do nałogu i ten wypisze na papieroski receptę. Mrożek by tego nie wymyślił, ale Unia jak najbardziej.

O zdrowie chodzi w tym najmniej, a więc o co? Czy o to, żeby te biedne koncerny farmaceutyczne, które ledwo wiążą koniec z końcem, sobie zarobiły? Czy o to, żeby prawo tak ustawić, że producenci leków będą przejmować koncerny tytoniowe może? Tytoń będzie i trucizną, i lekarstwem jednocześnie. Co za dychotomia…

Jak zwykle chodzi o zapewnienie sobie stałych dochodów. Armię lekarzy wypisujących recepty na papierosy trzeba też opłacić, głównie z budżetu. Nałóg to nałóg, a służba zdrowa przecież u nas „darmowa”. Można sobie wyobrazić, jak się przykorkuje w gabinetach, kiedy wszyscy ci palacze zaczną je szturmować po te recepty. Skutek będzie taki, że o ile wcześniej nałogowcy płacili za swoje nałogi z własnej kieszeni, to teraz będą za ich nałogi dodatkowo, w ramach solidarności społecznej zapewne, płacić wszyscy.

Można sobie dalej malować ten krajobraz po bitwie. Rozwinie się nielegal i kontrabanda, na przystankach znów pojawią się ludzie pytający szeptem - „Może papieroski taniej”? Rozwinie się dziedzina „fajek na babcię”, bo komu nie wystarczy tych z recepty, to będzie musiał je jakoś zdobyć. Więc nagle, daję głowę, zaroi się w przychodniach od babć rzekomo nałogowych, co w ten sposób będą dorabiać do emerytury.

Teraz czytam, że te papierosy na receptę będą sprzedawane w specjalnych punktach. Co to za punkty, ciekawe, i jak nazywać się będzie ich sieć? Bo ta na pewno już jest na nasz kontynent narzucona. Smoke Rings?

 



tagi: zakaz sprzedaży papierosów  papierosy na receptę 

BeaM
27 czerwca 2023 17:27
84     2248    5 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

zkr @BeaM
27 czerwca 2023 18:28

Pani tu o nielegalnych papierosach :)
Niedlugo jajka z wolnego wybiegu beda nielegalne:
Rejestracja drobiu do kwietnia 2023. Kto musi to zrobić?

Niedlugo pod Stonka czy Plazem beda krecic sie goscie "Kup pan jajko" ;)

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BeaM
27 czerwca 2023 18:29

Ja sobie przypominam dawne lata i to jak w Szwecji nie wolno było sprzedawać alkoholu, który był nieomal na receptę właśnie. Szwedzi na weekendy przyjeżdżali do Polski i zalewali się w trupa a ichnie ośrodki przeciwdziałania problemom alkoholowym pracowaly na pełnych obrotach. Mówiąc krótko hipokryzja level hard.

Podobnie będzie z papierosami. 

Nagle się okaże, że wszystkie emertyki są nałogowymi palaczkami. Zaczną dorabiać do głodowych emerytur.

Receptę będzie sobie można zamówić przez jakąś e-receptę online za jednyne 50 zł.

Piękny świat.

zaloguj się by móc komentować

BeaM @zkr 27 czerwca 2023 18:28
27 czerwca 2023 18:33

No to są dopiero jaja! Ja zapomniałam uzupełnić tekst o taką informację, że UE chce kiszonek zakazywać podobno. Pod pretekstem taki, że sól do nich jest szkodliwa czy rakotwórcza. Tak więc wkrótce i ogorek kiszony będzie na nielegalu. 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BeaM 27 czerwca 2023 18:33
27 czerwca 2023 18:37

A Koplni Soli w Kłodawie zakażą sprzedawać sól bez jodu.

zaloguj się by móc komentować

BeaM @ewa-rembikowska 27 czerwca 2023 18:29
27 czerwca 2023 18:44

Tak, e-recepty to niezły wynalazek, zjawisko wymaga opisania solidnego. Rzecz w tym, że w Polsce fikcją jest podził na leki na receptę i bez niej. Nie wiem, czy to od czasów pandemii, kiedy powstała instytucja telewizyty czy było to już wcześniej, ale faktem jest, że wszystko, co niby tylko na receptę, każdy specyfik, antybiotyk etc. można dostać przez e-aptekę na e-receptę. Wypełnia się krótki formularz i płacąc kilkadziesiąt złotych za rzekomą telewizytę, gdzie nie ma najmniejszego kontaktu z lekarzem, dostaje się to, co chce. Tak się kupowało sławetną amantadynę przecież. Jakiś lekarz otwiera sobie e-apteczkę i tłucze dziennie pewnie kilkaset takich e-recept. Siedząc sobie w jakiś dobrym hotelu na Mazurach albo innej Majorce. Jakiś decydent, ktoś, kto poważyłby się zabrać za te procedery na poważnie w celu ich eliminacji, zaraz okazałby się piątkowym samobójcą. Albo zginąłby w tragicznym wypadku samochodowym. 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BeaM 27 czerwca 2023 18:44
27 czerwca 2023 18:59

Po to się robi bramki, by niektórzy mogli je ominąć i zarobić przy tym.

zaloguj się by móc komentować

MJC @BeaM
27 czerwca 2023 19:43

Papieros jako lekarstwo? Kto wie jak to będzie w niedalekiej przyszłości:) https://www.youtube.com/watch?v=485Em2JF34M

zaloguj się by móc komentować

BeaM @MJC 27 czerwca 2023 19:43
27 czerwca 2023 20:49

Dobre :) 
Swoją drogą może się okazać, że klasyczne papierosy są zdrowsze niż te e-.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @BeaM
27 czerwca 2023 20:51

:)))

To nic nowego. Po 1976 pierwszy raz poznałem t.zw. kartki (cukier ?).

Jest postęp: e-recepty.

A jaki mały węglowy ślad !

 

 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @MarekBielany 27 czerwca 2023 20:51
27 czerwca 2023 21:08

Mnie w tym całym systemie denerwuje tylko hipokryzja. A właściwie jaka hipokryzja - jawna bezczelność! Przyznanie się do tego, że reguły świata medycznego są na niby, a jak zapłacisz, to masz wszystko, wystarczy tylko nakłamać, czyli wypełnić procedury. Kiedyś potrzebowałam antybiotyk, bo weekend, nagła sytuacja, a potem już na prawdziwej wizycie powiedziałam lekarzowi, co sobie zaordynowałam. Pogratulował mi trafności wyboru. Ten mafijny system jest na rękę wszystkim. Wkurza mnie tylko to, ile trzeba płacić na ZUS. Gdyby go sprywatyzowano, e-recepta byłaby po 20 zł. 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BeaM 27 czerwca 2023 21:08
27 czerwca 2023 21:35

NFZ trzeba sprywatyzować, bo to jest dziurawe sito. Składka zdrowotna idzie do NFZ a ZUS pobiera ją jako pośrednik.

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @BeaM 27 czerwca 2023 21:08
27 czerwca 2023 21:35

hipokrysza ?

... a i było jeszcze o wolności, wojewodzie i smrodzie,

plus zagrodzie.

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @BeaM
27 czerwca 2023 21:52

To jest ta zapłata dla Rosji. Wprowadzenie zakazu spowoduje olbrzmią kontrabandę na teren Finlandii, Polski i portów niemieckich oraz duńskich i szwedzkich. I nie ma tskiej siły, aby to zaczopować. Rosja będzie eksporterem papierosów wszystkich marek, a raczej re-eksporterem, bo u nich z jakością fajek to lepiej nie mówić. Ukraina też może zarobić, ale ma przyblokowane porty, więc dopiero po odblokowaniu. No i Albania oraz Bośnia i Serbia, ale one też nie mają portów, poza Albanią. 

Tak więc nikt nie bedzie kupował recept. Dziś na luzie można kupić tanie ze wschodniego importu fajki w Warszawie - oczywiście nie powiem gdzie, ale chcący znajdzie bez problemu. 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @BeaM 27 czerwca 2023 21:08
27 czerwca 2023 21:55

To nie hipokryzja. To żerowisko. Na wkurzenie pomaga jedna myśl, że może być gorzej. Dlatego najlepiej spodziewać się wszystkiego najgorszego, bo potem przeżywa się już tylko same miłe zaskoczenia....:)

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @OjciecDyrektor 27 czerwca 2023 21:52
27 czerwca 2023 22:07

Ćwierć wieku temu tak. Można było kupić dobre Pall Mall od/u Ormian (?) w paczkach po 25 szt.

 

Wtedy się mówiło: podkłady kolejowe drobno mielone na:

... na luzie można kupić tanie ze wschodniego importu ...

 

Nie ma takich podkładów !

 

Opakowaniem i kształtem są podobne.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 27 czerwca 2023 18:29
27 czerwca 2023 22:23

Alez  skad,  Pani  Rembikowska,...

...  ,,nasz  zatroskany  ZONT,,  nie  dopusci  do  takiego  ,,szczeNscia,,  !!!

Zapewne  bedo  ,,REDEFINJOWAC,,  stosowna  dErektywe  Lunijno,  ktoro  zapewne  duzo  wczesniej  ,,JEDNOGLOSNIE  pSZeglosowali,,  juz  dawno  temu...  podobnie  jak  ,,dErektywe  uHodzczo,,  !!!

zaloguj się by móc komentować

BeaM @MarekBielany 27 czerwca 2023 22:07
27 czerwca 2023 22:24

Dokładnie, przypomną się lata 90. Ja pamiętam najbardziej takie długie Camele, setki, czy jak je zwano... Myślę jednak, że w Polsce ten numer z zakazem nie przejdzie, prędzej się Unia rozpadnie niż Polak zgodzi na takie regulacje. Niemniej warto zauważyć, że to się dzieje. I w Holandii chyba też ma być zakaz sprzedaży papierosów. Przy ich pełnej swobodzie palenia marychy. Za tysiąc lat, jeśli przetrwają jakieś przekazy o tych czasach, ludzie będą się głowić o co nam chodziło. Może tak jak i my dziś próbujemy rozkminić antyk :)

zaloguj się by móc komentować

BeaM @MarekBielany 27 czerwca 2023 22:07
27 czerwca 2023 22:27

Dobrze, że nie palę od dawna, bo by mnie na pewno zainteresowały fajki o zapachu podkładów kolejowych. Kreozot ma wspaniały bukiet. Uruchamia najlepsze wakacyjne wspomnienia z dziecięcych lat. 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @OjciecDyrektor 27 czerwca 2023 21:52
27 czerwca 2023 22:29

Właśnie, niezła myśl, te unijne regulacje, zawsze działające jak flash-backi komunizmu, często okazują się ukłonem w stronę Rosji. Widać są odwieczne mechanizmy. 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @BeaM 27 czerwca 2023 22:27
27 czerwca 2023 22:44

To o t.zw. light + kreozot.

Budujmy domki dla dzieci z palet.

 

 

Już pisałem. Kolega rzucił papierosy po spotkaniu z produ-centami lajtów.

 

Co palili kozacy ?

 

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @BeaM
27 czerwca 2023 22:46

Dobranoc.

23

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @BeaM 27 czerwca 2023 22:29
27 czerwca 2023 23:53

Nie ma takiego nałogu, do którego nie da się wrócić.....:). Więc podkłady kolejowe czekają.....:). Rzuciłem palenie jak miałem 8 lat, ale pomimo iż tak długo już nie pale, to jednak zapach palonej marihuany mnie zniewala. Chyba tylko jeszcze zapach mielonej kawy (której nie piję) jest dla mnie przyjemniejszy...no i niektóre kobiece perfumy, ale nie wiem jakie...po prostu przejdzie w metrze, w busie i...zamykam oczy, aby nie patrzeć i nie rozczarować się. Nie wiem dlaczego, ale jestem maksymalnie czuły na zapachy (na te przykre też...niestety).

zaloguj się by móc komentować

klon @BeaM 27 czerwca 2023 22:27
27 czerwca 2023 23:58

<<<Kreozot ma wspaniały bukiet. Uruchamia najlepsze wakacyjne wspomnienia z dziecięcych lat.>>>

"To se nevrati Pane Havranek...."

:-)))))))

zaloguj się by móc komentować

klon @OjciecDyrektor 27 czerwca 2023 21:52
28 czerwca 2023 00:07

Nie przesadzajmy......lokalni wytwórcy dadzą radę bez Rosjan. Kilka fabryk działa przecież w różnych miejscach. :))) 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @OjciecDyrektor 27 czerwca 2023 23:53
28 czerwca 2023 01:02

Hehe, do papierosków nie wrócę nigdy, właśnie dlatego, że wysublimowało mi się powonienie do potęgi. Zastępczo idę sobie „na wąchy" do parków i kolekcjonuję perfumy. No i z nosem przy torach też chodzę :) To jest teraz moje palenie. 

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @BeaM
28 czerwca 2023 01:04

I tak wszyscy płacimy za cudze nałogi (mam na myśli skutki zdrowotne i nie tylko po papierosach), więc gorzej w tej akurat kwestii nie będzie... Można tylko dodać do tego wszelkiego rodzaju podniety z powodu kolejnej "sensacji" ;)

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @BeaM
28 czerwca 2023 02:53

Zobaczymy,jak to będzie w realu wprowadzane. Wszystko zależy od stopnia buntowniczosci danego narodu. W Skandynawii zrobią,co chcą. Niemczury też nie mają już cojones,ale co do Polaków... No nie wiem. Dyrektywy są wprowadzane z żelazną konsekwencją. W Irlandii od tego roku będą wybijać po 60 tys sztuk bydła przez najbliższe trzy lata. Będziemy żyć w obozie koncentracyjnym.

zaloguj się by móc komentować

Traube @ewa-rembikowska 27 czerwca 2023 18:29
28 czerwca 2023 06:21

Książeczki alkoholowe, gdzie odnotowywano zakupy alkoholu w sklepach monopolowych w czasach, gdy obowiązywały jakieś limity, zlikwidowano w Szwecji w roku 1955. Sklepy monopolowe, od 1955 roku pod nazwą  Systembolaget, funkcjonowały przez cały czas. Zakazau sprzedaży alkoholu nie było w Szwecji nigdy. W r. 1922 odbyło się referendum w tej sprawie i większość głosowała przeciw. Państwo utrudniało zakup alkoholu, ilość sklepów monopolowych była ograniczona, czas otwarcia krótszy niż innych sklepów, ale zakazu nie było. Wyjazdy weekendowe do Polski stały się modne znacznie później. Alkohol na promie i w Polsce był, z perspektywy Szweda, bajecznie tani. Ot, i cała hipokryzja. 

zaloguj się by móc komentować

Traube @Matka-Scypiona 28 czerwca 2023 02:53
28 czerwca 2023 06:33

"W Skandynawii zrobią, co chcą"...No, tak...W tej samej Szwecji, w której 20% ludności to względnie nowi imigranci, gdzie istnieje kilkadziesiąt stref, do których nie odważa się wchodzić policja, którą opisuje się jako przykład islamizacji Europy, wprowdzi się jakiś zakaz i już!

Pragnę zwrócić uwagę, że to w Polsce jest cała masa obowiązkowych  szczepień dla dzieci, gdy w Szwecji nie ma obowiązkowych szczepień wcale. W Szwecji szczepienia się rekomenduje i oferuje, ale nie nakazuje pod groźbą kary. 

To w Polsce, a nie w Szwecji, społeczeństwo przez czas pandemii było poddane terrorowi kretyńskich zakazów i nakazów. W czasie, gdy moi bliscy w Polsce po pustych ulicach i na mrozie musieli chodzić w maseczkach, mi zalecano zachowanie odpowiedniej odległości do innych w kolejce do kasy w sklepie i proponowano przemycie rąk spirytusem ze zbiorniczka przy wejściu do sklepu. 

Nawet kwarantannę Szwedom zalecano, a nie wymuszano przy pomocy policyjnych kontroli.

zaloguj się by móc komentować

klon @Traube 28 czerwca 2023 06:33
28 czerwca 2023 07:21

<<<Nawet kwarantannę Szwedom zalecano, a nie wymuszano przy pomocy policyjnych kontroli.>>>

Podobnie było w Japonii. 

Konstytucja tegoż kraju, niedopuszcza możliwości wprowadzenia stanów wyjątkowych różnego rodzaju. Jednocześnie, każde zalecenie rządu wykonywane jest przez społeczeństwo bez oporu z jego strony. 

Zatem, czy Szwedzi i Japończycy są wytresowani, czy świadomi konieczności zachowań prospołecznych? 

Albo inaczej. Czy wprowadzanie w Polsce nakazów i zakazów świadczy o wysokim stopniu poczucia wolności  wśród Polaków, czy też o ich "warcholstwie"? 

Oto są pytania. :) 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Traube 28 czerwca 2023 06:21
28 czerwca 2023 07:22

Dziękuję za wyjaśnienia. Ja to bardziej znam od strony Polski z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Mama pracowała w HZ i handlowała ze Szwedami. Oni tu przyjeżdżali, często bywali u nas w domu. Generalnie kulturalni ludzie, tylko że na alkohol rzucali się jak wygłodzone psy na kość. A w Grandzie, gdzie mieszkali  bywało jeszcze gorzej.

Jeszcze za PRLu znajomy zwiał do Szwecji i pracował tam w ośrodku dla alkoholików.

W każdym razie każdy zakaz rodzi podziemie i jest niezdrowy.

Natomiast podziwiam, że do pandemii Szwedzi podeszli wyjątkowo racjonalnie.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @OdysSynLaertesa 28 czerwca 2023 01:04
28 czerwca 2023 07:40

Nałogów jest jak "mrówków",ale przemysł papierosowy to jest tak potężna gałąź dochodowa,że jeszcze długo będzie na tak...Uprawiający tytoń rolnicy we świecie nie tak szybko się poddadzą,a już fabrykanci pachnących cygar i przeróżnych gatunków papierosków będą bronić kasy papierosowej ,lepiej jak wolności.A ja to nałogowo zastanawiałam gdzie tak na długo zniknąłeś Odysie?

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @BeaM
28 czerwca 2023 08:28

Najwiecej milionerów powstało w Ameryce w czasach prohibicji, wiec otwiera się okazja biznesowa ;)

zaloguj się by móc komentować

BeaM @OdysSynLaertesa 28 czerwca 2023 01:04
28 czerwca 2023 08:29

Jasne, że płacimy za nałogi, ale tutaj dodatkowo płacilibyśmy za podtrzymywanie w nałogu, bo tym byłaby wizyta po receptę na fajki. :) W tym absurd. 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Matka-Scypiona 28 czerwca 2023 02:53
28 czerwca 2023 08:49

Otóż to! U nas ten numer tak łatwo nie przejdzie, a jak przejdzie, to rozwinie się sień melin tytoniowych albo inne „odśnieżanie parkingu z noclegiem". Ale trzeba zaznaczyć jedną rzecz - to też odpowiedż na filozoficzne dywagania klona (warcholistwo-li czy cojones :) - tam gdzie pewne regulacje są trudne do wprowadzenia, bo naród jakiś taki oporny, nie tak karny jak Szwedzi czy Japończycy, korumpuje się władzę, wstawia krecich prowodyrów określonych ustaw, tworzy struktury mafijne. Bo do takich zaliczyć należy po pierwsze sieci aptek, niszczące, nazwijmy to, apteki niezależne, niepoddające się dyktatowi koncernów. Po drugie - rozgrywa listami leków i preparatów medycznych. W Polsce to jest bandyterka, bo wycofuje się np. dziesiatki, setki skutecznych leków ziołowych, żeby wsadzić w to miejsce chemiozę, która nie tylko że nie leczy, ale czyni wielkie szkody. Dobry przykład to octenisept, który paskudzi rany, zamiast je goić. Mogę tu wkleić szczegóły badań na ten temat jakby ktoś był zainteresowany. A jak ktoś chce walczyć to kończy jak ten pan, syn znanego mi lekarza:
https://www.gazetapolska.pl/24509-walczyl-z-mafia-lekowa-czul-sie-zagrozony-nagla-smierc-opolskiego-inspektora

zaloguj się by móc komentować

BeaM @BTWSelena 28 czerwca 2023 07:40
28 czerwca 2023 08:51

Poteżna, ale i zmieniająca się, ten wielki koncern odchodzi od tradycyjnych papierosów:
https://www.upday.com/pl/koniec-marlboro-philip-morris

zaloguj się by móc komentować

BaZowy @BeaM 28 czerwca 2023 08:49
28 czerwca 2023 09:34

octenisept - chetnie, poproszę jakiś namiar na ten temat

zaloguj się by móc komentować

Traube @klon 28 czerwca 2023 07:21
28 czerwca 2023 09:34

Mimo iz od ponad 20 lat mieszkam w Szwecji nie chce sie zgrywac na jakis autorytet w kwestii tutejszego spoleczenstwa. Mysle, ze zakazow i nakazow jest wiecej w Polsce. Zakazow czesto bezsensownych, od tabliczek "Nie deptac trawnikow" do strazy miejskiej wlepiajacej mandaty za przechodzenie na czerwonym swietle przy zerowym ruchu samochodow (wiem, bo sam doswiadczylem). W czasie pandemii Szwecja tez nie funkcjonowala normalnie, nie funkcjonowaly restauracje i hotele, personel sluzby zdrowia uzywal maseczek i przezroczystych przylbic w kontakcie z pacjentami itd. Maseczki nosili nieliczni, zwykle w supermarkecie spotykalo sie kilka takich osob w tlumie ludzi bez masek. Na poczatku widywalo sie takze osoby w plastikowych rekawiczkach. Byli to obawiajacy sie o swoje zdrowie emeryci, ale tez ludzie bardzo mlodzi, ktorzy chcieli dac dobry przyklad. No i ludzie faktycznie przeziebieni, ktorzy musieli sobie cos tam w sklepie zakupic. 

Poza tym, to co juz pisalem, 20% populacji, czyli ok. 2 milionow mieszkancow Szwecji, to imigranci w pierwszym czy drugim pokoleniu. Z innych kultur, innych religii i o innej obyczajowosci. Oni nie zachowuja sie tak, jak starzy Szwedzi, a i tresura gorzej funkcjonuje, bo dawna moralnosc luteranska jest w odwrocie. Kiedys bylo zapewne wiecej podobienstw do Japonczykow, ale z pewnoscia nie teraz, kiedy codziennie czyta sie o strzelaninach w jakis gangsterskich porachunkach miedzy mafiami roznych nacji.

Komentowany tekst jest o zakazie papierosow. Nic o tym nie slyszalem. Nie pale od lat wiec mnie to zbytnio nie interesuje. Faktem jest, ze palenie jest tu malo popularne. W moich dwoch aktualnych miejscach pracy, na lacznie chyba ze 100 zatrudnionych, sa dwie "palaczki", w obu wypadkach sprzataczki. Kiedy palilem nie spotkalem sie nigdy z zadna presja, nikt mnie nie pouczal, nie karcil. Palenie w pracy bylo meczace, zwlaszcza zima, bo trzeba bylo wychodzic na dwor. Papierosy byly coraz drozsze. W koncu mi sie znudzily. Nie znam statystyk, ale gdyby wskazywaly, ze pali 5-10 % obywateli, to by mnie to nie zdziwilo. Administracyjny zakaz natomiast zdziwilby mnie bardzo, dlatego niezbyt w to wierze.

Przepraszam za brak polskiej czcionki, pisze z pracy w przerwie sniadanowej.

 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @BaZowy 28 czerwca 2023 09:34
28 czerwca 2023 10:14

Przeklejam żywcem z czyjegoś posta. Pod postem było wiele komentarzy ludzi, którzy go stosowali i potwierdzają komplikacje. W przeciętnej aptece w Polsce, jak prosisz o antyseptyk, to usłużne panie dają w pierwszej kolejności to właśnie. Przypadek?
Jeszcze jedna ważna rzecz - jeśli coś nie jest polecane w weterynarii, to jest istotna informacja. Leki weterynaryjne mają wyższe standardy badawcze niż leki dla ludzi, tylko się nie śmiejscie, tak jest. Bowiem to są środki stosowane w hodowlach, a tam nie ma zmiłuj. Duże pieniądze w to wchodzą i duża odpowiedzialność. To bezcenna nauka, którą wyniosłam z kursów medycyny.

xxxx
„Obecny pewnie w prawie każdym polskim domu.

O tym ,że utrudnia gojenie się ran i może spowodować więcej szkód w strukturze tkanek niż korzyści, dowiedziałem się dwa lata temu w prywatnym gabinecie leczenia ran, gdy walczyłem z uporczywą kontuzją.

Gabinet stosował do odkażania, preparaty oparte o związki chloru nigdy octanisept.

Jednak ta wiedza mimo wielu świadectw i badań, nie jest powszechna.

Preparat wciąż używany i ordynowany zarówno w państwowych jak i prywatnych miejscach opieki nad pacjentami.

Pieniądze?

Sponsoring sympozjów i zjazdów naprawdę jest ważniejszy od dobra pacjenta?

Smutne to wszystko bo naraża potrzebujących na stratę czasu, zdrowia a często wiary w proces gojenia się.

Octenisept (także Linoseptic) składa się z dichlorowodorku oktenidyny, alkoholu fenoksyetylowego oraz substancji pomocniczych octanu dimetyloamoniowego, kwasu amidopropylokokosowego, glukonianu sodu, wodorotlenku sodu, glicerolu i jeszcze paru innych dodatków.

Reasumując...

1. Octenisept w zastosowaniu na rany bywa często słabym preparatem np. na tężca (nie zabija jego przetrwalników).

2. Zawarta w nim Oktenidyna ogranicza powstawanie tzw. ziarniny i tym samym znacznie wydłuża i utrudnia gojenie się ran.

3. Fenoksyetanol - ten główny jego związek jeśli przedostanie się do płuc, wywołuje uszkodzenie nabłonków, ataki duszności, nieżyty i kichanie albo kaszel. Wchłania się w skórę i przy kilkakrotnym stosowaniu działa tam mutagennie . Fenoksyetanol przenika również do mleka matki działając neurotoksycznie na noworodka. Wyhamowuje układ immunologiczny organizmu. Często stosowany na skórę może spowodować upośledzenie odporności miejscowej na zakażenia. W razie zażycia wywołuje uszkodzenie i martwicę nerek, uszkodzenie serca, wątroby i układu nerwowego.

Poniżej przydatne informacje:

1. "Ciężkie działania niepożądane po podaniu przez Octenisept wnikliwych ran u dzieci. Hülsemann W1, Habenicht R.

(Ang.)

RESULTS:

All children showed more or less identical hand appearances. Hands were swollen caused by an interstitial oedema, compartment pressures were increased and hand function was completely suspended. The oedemas persisted for weeks and were hardly controllable. Especially serious were injuries at thenar level and in the first web space. Long-term sequelae were contractures caused by fibrotic muscle changes. Neither through bacteriological nor histological analysis were hints of bacterial or viral infections found. An allergic reaction to Octenisept could be excluded in the 3 most heavily affected children by an ROAT test.

CONCLUSION:

To prevent damage, contaminated wounds should be operatively debrided and not be irrigated with an antiseptic liquid. Octenisept seems to have a toxic effect in non-distinguished tissue. Because of a slow resorption it remains for a long time in the tissue. For therapy we recommend fasciotomy of the mid-hand and probably finger compartments, followed by compression treatment, physiotherapy with lymphatic drainage, dynamic and static splints."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19790020

(tłumaczenie na j. Polski)

WYNIKI:

Wszystkie dzieci miały mniej więcej identyczny wygląd dłoni. Ręce były opuchnięte na skutek obrzęku śródmiąższowego, wzrosło ciśnienie w przedziałach i nastąpiło całkowite zawieszenie funkcji ręki. Obrzęki utrzymywały się tygodniami i były trudne do opanowania. Szczególnie poważne były urazy na poziomie kłębu iw pierwszej przestrzeni pajęczej. Długoterminowymi następstwami były przykurcze spowodowane zmianami włóknistymi mięśni. Ani w analizie bakteriologicznej, ani histologicznej nie znaleziono śladów infekcji bakteryjnych lub wirusowych. Reakcję alergiczną na Octenisept można było wykluczyć u 3 najbardziej dotkniętych dzieci za pomocą testu ROAT.

WNIOSEK:

Aby zapobiec uszkodzeniom, zanieczyszczone rany należy operacyjnie oczyścić i nie przemywać płynem antyseptycznym. Wydaje się, że Octenisept ma działanie toksyczne na niewyróżniające się tkanki. Dzięki powolnej resorpcji długo pozostaje w tkance. Do terapii zalecamy fasciotomię przedziału środkowego i prawdopodobnie palca, następnie leczenie uciskowe, fizjoterapię z drenażem limfatycznym, szynami dynamicznymi i statycznymi."

2. W weterynarii należy unikać octaniseptu.

".. U czterech psów ciężka martwica i uporczywe zmiany w obrębie obszaru leczonego rozwinęły się po zastosowaniu dichlorowodorku oktenidyny. Przebieg kliniczny był porównywalny do powikłań opisanych wcześniej w medycynie człowieka. Terapia była przedłużona i skomplikowana przez wtórne zakażenie rany.

WNIOSEK I ZWIĄZKOWANIE KLINICZNE:

Nawadnianie głębokich ran, szczególnie ran zgryzu, stosowanie dichlorowodorku oktenidyny bez drenażu może powodować trwałe zmiany w obrzęku, reakcje zapalne i martwica. Niewłaściwe stosowanie dihydrochlorku oktenidyny w nawadnianiu ran należy unikać w weterynarii. .."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26353826

3. Rakotwórczość

W ramach przeprowadzonego na szczurach dwuletniego badania właściwości rakotwórczych oktenidyny dichlorowodorku stwierdzono podwyższoną liczbę rozsianych komórek nowotworowych trzustki. Podwyższony wskaźnik komórek nowotworowych łączy się z niewłaściwymi zjawiskami wtórnymi wywoływanymi antybakteryjną aktywnością oktenidyny dichlorowodorku..."

4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21229225

zaloguj się by móc komentować

BaZowy @BeaM 28 czerwca 2023 10:14
28 czerwca 2023 10:37

Ok, dziękuję. 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Traube 28 czerwca 2023 06:21
28 czerwca 2023 12:22

I tak jest do dziś, z kwestią ilości sklepów monopolowych w Szwecji i Norwegii. Natomiast Dania i Finlandia nie mają ograniczeń. Na filmach szweckich/norweskich czy duńskich fajnie widać jak "wyluzowanie alkoholowe" jest pokazywane i, że Dania i Finlandia to takie mekki tego wyluzowania.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BeaM 28 czerwca 2023 10:14
28 czerwca 2023 12:57

Najlepsza jest sól fizjologiczna dla ludzi i zwierząt, ale cicho sza nikt z lekarzy jej nie poleci.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @ewa-rembikowska 28 czerwca 2023 12:57
28 czerwca 2023 13:29

A mnie pani ArGutowa regularnie poleca. Na każdą naszą wyprawę wakacyjną mam. Opatrunki, gazy, oktenisept i czasem skinsept jak dużo miejsca w pojeździe. Natomiasty jak oktenisept jest zły to może to jakaś niemiecka podróbka. Zwrotny eksport, to się jakoś tak nazywa, jest ogromny. Mnóśtwo preparatów niemieckie firmy zasysają z naszego rynku a wysyłąją szajs jakiś. I może nawet jakieś VAT-owskie karuzele jeszcze kręcą. Rynek leków receptowych to MLD dolarów rocznie ...

zaloguj się by móc komentować

BeaM @ArGut 28 czerwca 2023 13:29
28 czerwca 2023 14:23

Najlepsze antyspetyki są z ponoć Ukrainy, te według starych receptur, typu zieleń brylantowa. Nie życzę Ukrainie wejścia do Eurokołchozu, wszystko, to co mają najcenniejsze z dziedziny medycznej, zostanie wyrżnięte i wkroczy oktenisept. Za to Niemcy chronią swoich starych receptur jak oczka w głowie. Stara zielarska niemiecka szkoła trzyma się dobrze, ale nam ich krety usuwają z list leków to, co najlepsze. To są zbrodnie w biały dzień, o których się w ogóle nie mówi. A ludzi, którzy to tropią, morduje w samochodach. Nikt nie podskoczy. 

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @BeaM 28 czerwca 2023 08:29
28 czerwca 2023 14:53

Chodziło mi raczej o to że absurdy w fazie przewidywań nie są warte bicia piany. Wzajemnego się nakręcania co też jeszcze przyszłość "podobno" niesie. Dość ma dzień swojej biedy, a najważniejsze to samemu nie palić ✋

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @BTWSelena 28 czerwca 2023 07:40
28 czerwca 2023 15:02

Nie miałem czasu na wirtualną rzeczywistość. Poza tym życie poza siecią jest dużo ciekawsze

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BeaM 28 czerwca 2023 14:23
28 czerwca 2023 15:13

Właśnie, choćby strofantyna, której podobno już i w Niemczech nie da rady kupić.

zaloguj się by móc komentować

BeaM @OdysSynLaertesa 28 czerwca 2023 14:53
28 czerwca 2023 15:21

Dobrze, że stoicyzm nie jest zaraźliwy.

zaloguj się by móc komentować

BeaM @ewa-rembikowska 28 czerwca 2023 15:13
28 czerwca 2023 15:32

Serio? Przecie to dzięki niemu między innymi te niemieckie serca tak długo biją :) Ja ciągle widzę, w niezastąpionej apo-discounter.pl wszystko jest :) A jak zniknie, to się zrobi nalewkę ze skrętnika wdzięcznego.  

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BeaM 28 czerwca 2023 15:32
28 czerwca 2023 15:49

Jest, ale w wersji homeopatycznej a można było kupić w wersji, że tak powiem nierozcieńczonej na receptę od niemieckiego lekarza.

Moja koleżanka farmaceutka powiedziała mi, że jakieś 30 lat temu u nas w szpitalach podawano strofantynę przy zawałach.

zaloguj się by móc komentować

BeaM @ewa-rembikowska 28 czerwca 2023 15:49
28 czerwca 2023 16:06

Leki homeopatyczne są silne i skuteczne, dlatego na nie zagięty jest taki parol bigpharmy. A o sytuacji allopatycznej strofantyny nie wiem wiele...

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BeaM 28 czerwca 2023 16:06
28 czerwca 2023 16:18

Parol Bigpharmy zagięty jest na wszystkie lekarstwa, które mają coś wspólnego z  naturą, ziołami. Wszytko ma pochodzić z laboratorium chemicznego. 

To że z homeoptią walczą to jedno, ale zdaje się, że i powoli wycofują lub będą wycofywać leki ziołowe z aptek.

zaloguj się by móc komentować

tomciob @BeaM
28 czerwca 2023 16:19

Jest taki film z 1995 roku "Dym" (Smoke) - w którym fajek pali się non stop. Mimo to ma piękną i wzruszającą emocjonalnie historię ludzkich perypetii. Gorąco polecam. Zwiestun nie oddaje ilości wypalonych w nim papierosów:

https://youtu.be/3v8r-ec4V2M

Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @tomciob 28 czerwca 2023 16:19
28 czerwca 2023 16:28

W sumie, czy bradziej ludziom szkodzą papierosy, czy te wszystkie chemiczne polepszacze dodawane na potęgę do pieczywa, wędlin, napojów?

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @BeaM 28 czerwca 2023 15:21
28 czerwca 2023 16:38

Nie wiem czy to "wina" stoicyzmu (czy może fajek

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @OdysSynLaertesa 28 czerwca 2023 16:38
28 czerwca 2023 16:44

... ale zaobserwowałem że mam mniej "przepałów" pozytywnej energii (tak to się chyba modnie nazywa), a zwłaszcza czasu na walkę z "aferami i skandalami" (zwłaszcza tymi na które nie mam wpływu)... Także polecam.

PS. To podobno odmładza

zaloguj się by móc komentować

klon @Traube 28 czerwca 2023 09:34
28 czerwca 2023 16:52

Obraz szwedzkiego społeczeństwa w komentarzu jest pozytywny. Opierając się na opowieściach dziadków i rodziców widzę podobieństwo do Polski sprzed '39. 

Japońskie społeczeńswo zmienia się także, choć proces ten, z mojej perspektywy, nie posuwa się w tempie choćby lekko zbliżonym do europejskiego. :) 

Dzisiejsze społeczeństwo polskie ukształtowane jest na mieszańce katolickiej tradycji i sowieckiego stalinizmu. Stąd pewnie wiele sprzeczności w naszych zachowaniach  - en masse.

zaloguj się by móc komentować

BeaM @OdysSynLaertesa 28 czerwca 2023 16:44
28 czerwca 2023 16:54

A dziękuję, postoję :)) Mnie akurat odmładzają fale wzmożenia i histerii

zaloguj się by móc komentować

klon @BeaM 28 czerwca 2023 15:32
28 czerwca 2023 17:09

Nalewka ze skrętnika? Wdzięczny temat.

zaloguj się by móc komentować

Paris @BeaM 28 czerwca 2023 14:23
28 czerwca 2023 17:16

Tak,...

...  tylko  ze  Ukry  az  sie  pala  do  tej  Lunji...  wiekszosc  z  nich  nie  ma  swiadomosci  co  to  jest  za  skur**synstwo,  ta  Lunja  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 28 czerwca 2023 15:13
28 czerwca 2023 17:18

Co  to  jest  i  na  co  ???

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Paris 28 czerwca 2023 17:18
28 czerwca 2023 17:30

Strofantyna to glikozyd nasercowy, stosowany przy ostrej niewydolności serca (zwłaszcza lewej komory), przy rzadkoskurczu oraz w niedomodze z podciśnieniem. Ogólnie ratuje życie. Dlatego jest zakazana, hehe.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Paris 28 czerwca 2023 17:18
28 czerwca 2023 17:36

Strofant (skrętnik) wdzięczny przybył do nas z Afryki, a obecnie można go uprawiać we własnym ogrodzie. Może osiągnąć wysokość do ośmiu metrów, a długość pnącza dochodzi nawet do dwudziestu pięciu. Charakteryzuje się kwiatami o pięknym bladoróżowym kolorze.

Wyciąg ze strofantu stosowany był kiedyś w medycynie tradycyjnej i roślinnej. Sama substancja pozyskiwana ze skrętnika pełna jest glikozydów nasercowych, które mają wnosić wiele korzyści zdrowotnych. Jest ona, jednak równie fascynująca, co niebezpieczna. W dawnych czasach, substancja nierozcieńczona była używana jako trucizna, którą smarowało się strzały.

zaloguj się by móc komentować

BeaM @klon 28 czerwca 2023 17:09
28 czerwca 2023 17:39

Tak, bardzo, może służyć jako broń biologiczna. Teraz sprawdziłam, że jednorazowa dawka doustna strofantyny to 0,001 g!!! Ewo, zatem nie ma dawek niehomeopatycznych chyba :) Wyciągiem ze skrętnika plemiona afrykańskie nasączały strzały, więc to niezły zajzajer. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @ewa-rembikowska 28 czerwca 2023 17:36
28 czerwca 2023 19:15

Oh  la  la...  mocne  !!!

Dziekuje  pieknie,  Pani  Rembikowska,  za  cenne  info,

zaloguj się by móc komentować

Paris @BeaM 28 czerwca 2023 17:30
28 czerwca 2023 19:18

Dzieki,...

...  sprobuje  sie  w  niego  zadobyc,...  a  potem  jakis  ,,intrakcik,,  sobie  zrobie  !!!

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @BeaM 28 czerwca 2023 17:39
28 czerwca 2023 19:44

Taki artykuł znalazłam.

Jedyny lek ze strofantyną – tabletki Strodival MR 3 mg, przepisywane pacjentom w Polsce, dostępne były w aptekach do roku 2012. Później zostały wycofane ze sprzedaży.

Dziś strofantynę otrzymać można m.in. w formie homeopatycznych preparatów bez recepty, niemniej jednak zawartość środka leczniczego jest w nich zbyt niska, aby ich działanie było zauważalne. 

Innym sposobem pozyskania strofantyny jest zamówienie tzw. „nalewki macierzystej”, którą na podstawie recepty od lekarza można zamówić za pośrednictwem apteki od producenta leków homeopatycznych. Odznacza się ona wyższą zawartością susbtancji czynnej niż dostępne leki homeopatyczne bez recepty, a jej działanie jest równie skuteczne jak wcześniej stosowane i dostępne w sprzedaży tabletki nasercowe.

https://strofantyna.pl/co-to-jest-strofantyna/

zaloguj się by móc komentować

chlor @Paris 28 czerwca 2023 19:18
28 czerwca 2023 19:54

Najpierw trzeba przeprowadzić solidną diagnozę serca, bo na każdą jego chorobę jest jakiś selektywny glikozyd, który może szkodzić na inną, a objawy "sercowe" są właściwie takie same. Takiego badania nie zrobi się w ramach NFZ.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @chlor 28 czerwca 2023 19:54
28 czerwca 2023 21:43

OK,  dziekuje  bardzo,...

...  ale  mysle,  ze  jakas  minimalna  daweczka  rozcienczonego  intraktu  ze  skretnika  -  profilaktycznie  -  wcale  by  nie  zaszkodzila.

Jakies,  2  miesiace  temu  sasiadka  polecila  mi  nalewke  z  jemioly  -  na  polepszenie  krazenia,...  no  i  czuje  sie  lepiej,...  ale  jak  mi  sie  handel  troche  ,,przewali,,  na  jesieni  -  wybiore  sie  do  lekarza.

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Paris 28 czerwca 2023 21:43
28 czerwca 2023 23:36

Pani Paris, na polepszenie krążenia, zwłąszcza w obrębie serca, chyba najlepszy jest kwiat głogu (nie tyle owoc, co kwiat), najlepiej z niemieckich albo szwajcarskich zasobów, bo oni trzymają się standardów higienizacji, suszenia etc. np taka https://shop.apotheke-im-ruhrtal-center.de/kneipp-tee-weissdornblueten-btl-10st-tee-02473292

zaloguj się by móc komentować

BeaM @chlor 28 czerwca 2023 19:54
28 czerwca 2023 23:39

Dokładnie, diagnoza to podstawa, bo np. glikozydy z naparstnicy działają głównie na prawą komorę  i częstoskurcz. Działają też szybciej i krócej od skrętnika. 

zaloguj się by móc komentować

Matejek @ewa-rembikowska 27 czerwca 2023 18:29
29 czerwca 2023 01:58

'' emertyki są nałogowymi palaczkami''

tu nie będzie zbytniego problemu, baka mojego kolegi paliła od 20-go r. życia ponad paczkę 'popularnych'/tj. papieros z tytoniem sprzed lat 90-tych/, zmarła na łożu w wieku 99 lat z papierosem w ustach, no może zaraz po ... jej ostatnie słowa to: '' no dobrze, jeszcze sobie tylko jednego pykne ''

zaloguj się by móc komentować

Matejek @BeaM 28 czerwca 2023 17:30
29 czerwca 2023 02:05

''sercowcy'' też powinni wiedzieć - macerat /olejowy/ z ostrej papryki i czarnego pieprzu /może też być dodany czosnek /polski//- 2-3 krople pod język w razie W ... ratuje

zaloguj się by móc komentować

Matejek @BeaM 27 czerwca 2023 18:33
29 czerwca 2023 02:14

e, nie!

 dojdo w końcu że sól, to przecie sól ziemi, a temu /przy usilnych staraniach nieprędko .../ zaprzeczyć nie można,

więc czynnik pandemilogiczny przeważy, tam przecie mnóstwo bakterii :D

zaloguj się by móc komentować

Matejek @klon 28 czerwca 2023 00:07
29 czerwca 2023 02:35

nie potrzeba fabryk i specjalnych wytwórców

od 3 lat 'przynajmniej' mam hobby - zielarstwo i uprawy różnych odmian tytoniu, a że palę, to w chwili obecnej jestem 'bogatszy' t.j. zostaje mi w kieszeni /żeby mnie ktoś źle nie zrozumiał, że zarabiam/ 10 tys. rocznie

... oczywiście oświadczam uroczyście, że mam takie hobby i udowadniam, że uprawiam poniżej ara, udowadniam, że liście oddzielone od rośliny nie nabyłem nielegalnie /dowód zakupu nasion z legalnego źródła np. tytoniowo.pl/, udowadniam, że sam zasiałem, zasadziłem i wychodowałem i nie handluje, więc 'na razie' niech sie gonio

tym bardziej, że w mojej fajce amoniaku i żadnych sztucznych syfów nie uświadczysz :D

zaloguj się by móc komentować

Matejek @OdysSynLaertesa 28 czerwca 2023 01:04
29 czerwca 2023 03:31

chyba dobrze wiemy, że za wszystko płacić musimy i płacić jeszcze więcej będziemy, nie tylko za własne i cudze nałogi i za tych co całe życie żarli byle g... , pili, hulali, albo sie zarzynali, zdrowie swoje i swoich bliskich w d... mieli, a jak 'przyszła koza...', to swoich praw gotowi do ostatniego tchu ... ... ... /a jak im jeszcze ktoś w mózgi wtłoczy (patrz. ''miniona plandemia'') to i jeszcze odszkodowań od tych, co ich mogli narazić ... nie nosząc maski/namordnika n.t.p./ <<potencjalny sprawca>>/ i jeszcze pewnie naszch biednych przyszłych pokoleń

cóż, w strefie utopii pozostaje byśmy za własną ochronę w służbie swego zdrowia dobrowolnie płacili, tak jak za własne 'przyjemności' i nałogi (jeśli już) w sposób dowolny  do wolny :P

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Matejek 29 czerwca 2023 03:31
29 czerwca 2023 09:04

Tak, tak w sferze utopii, w prywatnej służbie zdrowia nie byłoby kogo doić. Byłaby wolność wyboru metody leczenia i leków, więc mafie nie zarabiałyby na przewałkach refundacyjnych, i żaden dziadyga nie skreślałby z list leków dobrych preparatów, bo tak zadecydował jakiś IG Farben (swoją drogą to niesamowite że ten koncern zlikwidowano dopiero w 2012 roku).
Dzięki za rozliczne komentarze, na zielarzy też jest zagięty parol w Unii od dawna i są przecieki o planowanych dyrektywach. Na razie są tylko tańce godowe, bo się głowią jak tu przywalić, żeby wszystko zniszczyć, ale jednak niemiecką tradycję zielarską ocalić. Pracują nad algorytmem. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @BeaM 28 czerwca 2023 23:36
29 czerwca 2023 09:51

Popijam  sobie...

...  wlasnie  owoc  glogu...  tez  dobry  !!!

W  tym  roku  juz  jest  za  pozno,  ale  w  przyszlym  nazbieram  sobie  kwiatkow,...  a  tak  poza  tym  to  pozwole  sobie  do  Pani  albo  Pani  Rembikowskiej  -  od  czasu  do  czasu  -  wystapic  ,,za  porada,,... 

...  bo  obydwie  Panie  PIEKNIE  ZORIENTOWANE  w  temacie  ,,radz  se  sam,,  !!!

Dzieki  serdeczne  za  to  co  bylo,

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Matejek 29 czerwca 2023 01:58
29 czerwca 2023 10:28

Jeszcze wcześniej Popularne nazywały się Sporty.

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @ewa-rembikowska 28 czerwca 2023 12:57
30 czerwca 2023 10:03

Kit pszczeli rozpuszczony w spirytusie, na rany i oparzenia.Jeśli się gostosuje ,po ranach nie zostają blizny,

zaloguj się by móc komentować

Matejek @DYNAQ 30 czerwca 2023 10:03
30 czerwca 2023 22:48

a jeżeli zostaną /tj. jeśli już np. mamy wcześniejsze/, to świetnie się sprawuje 65-70 % DMSO - ot, znikają, nawet te pooperacyjne :)

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Matejek 30 czerwca 2023 22:48
30 czerwca 2023 23:56

O proszę, jaka cenna uwaga :)

zaloguj się by móc komentować

m8 @OjciecDyrektor 27 czerwca 2023 23:53
28 października 2023 20:26

Zroni sobie Pan końską kurację Xylometazolinem i powonienie stępione do imentu.

zaloguj się by móc komentować

m8 @BeaM 29 czerwca 2023 09:04
28 października 2023 21:04

No cóż, Allianz nadal duiała i ma się dobrze. Tak, że tego...

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować