-

BeaM

Jak triumfalnie przyznać się do winy

Słynna francuska aktorka Jeanne Moreau mówiła, że Marlon Brando mógłby Alainowi Delonowi co najwyżej buty czyścić. Ja nie pozwoliłabym mu się nawet zbliżyć do jego szczotki. Co mnie naszło? Ano obejrzałam „Pana Kleina”, film sprzed prawie pięćdziesięciu lat, który mnie olśnił ponownie i trochę inaczej. Czy ktoś go jeszcze pamięta?

Tytułowy Klein jest świetnie prosperującym handlarzem dzieł sztuki w okupowanym Paryżu, który dorabia się, skupując między innymi za bezcen dzieła od próbujących się ratować Żydów. Aż pewnego dnia przychodzi do niego przesyłka, która stawia pod znakiem zapytania całe jego życie. Historia - przechodząca od thrillera do dramatu psychologicznego i z powrotem, racząca nas długimi ujęciami, jakich w filmach już nie ma, klimatem kafkowskiego labiryntu, mistrzowsko prowadząca kamerę po dzielnicach zbytku i nędzy – wciąga bez reszty. No i wszyscy grają świetnie, a ja fabuły spoilować nie będę, bo może ktoś zechce sam to zobaczyć.

Może bym i przeszła nad tym filmem do porządku dziennego, gdyby mój Weltschmerz nie był co rusz karmiony sukcesami niemieckiej polityki historycznej i wrabianiem nas codziennem we współudział w holokauście.  Zawsze na dobicie przypomina mi się Francja. Francja, która za pomocą dobrze naoliwionego aparatu państwowego pod rękę z Hitlerem wysyłała Żydów do gazu. Nie ma ona z tego tytułu żadnych kompleksów, nikt jej kijem nie okłada, nie musi obiecywać nikomu Lasów Państwowych ani Wersalu, żaden ich prezydent nigdzie nie klęka, a ona co? Podbija sobie tylko pr, kręcąc filmy o ruchu oporu?

Otóż nie. Francja to rozegrała bezbłędnie. Francja przeprosiła za holokaust w sposób istotny, czyli symboliczny. Wyprodukowała film „Pan Klein” - bez zadęcia i bez pruderii ujawniając mechanizmy i różne smaczki kooperatywy w zabijaniu narodu żydowskiego. Ujawnienie tego za pomocą arcydzieła filmowego zadziałało katarktycznie. Wyzerowała system.

Film „Pan Klein” to nie jest jakiś niskobudżetowy twór jakiegoś awangardowego buntownika. Francja podeszła do tematu z pełną powagą - rzuciła na plan najlepszych aktorów i pozwoliła zrobić tak ważny film wcale nie swojemu reżyserowi (bo a nuż mógłby coś zepsuć jakimś gagiem), ale Josephowi Loseyowi, Amerykaninowi, którego przygarnęła Anglia, odwieczny i większy niż Niemcy, wróg Francji. A po wszystkim film uhonorowano najwyższym francuskimi nagrodami - Cezarami. Szach mat i po sprawie.

Żeby choć troszkę zrozumieć, co tu zaszło, wyobraźmy sobie, że Olbrychski zagrał głównego podpalacza w Jedwabnem w filmie wyreżyserowanym przez jakiegoś Rosjanina, który w Gdyni odbiera z tego tytułu Złote Lwy. Oczywiście musielibyśmy sobie najpierw wyobrazić, że z Jedwabnem to było tak jak chcieliby tego Gross i spółka i że nie przerwano prac wykopaliskowych. Nawet to nie jest dobrym porównaniem, bo nie mówimy o sfilmowaniu jakiegoś kiepsko zbadanego epizodu wojennego, lecz procedur państwowych - od lekarzy badających semickość pacjentów i wystawiających orzeczenia, przez urzędników tworzących listy proskrypcyjne po policję organizującą łapanki i wywózki.

W roku 1976 Francuzi triumfalnie przyznali się więc do winy, a kiedy 40 później otworzyli swoje tajne archiwa policyjne, nie zjawił się żaden Gross i nie zaczął ujadać. Francja ma swoją politykę historyczną, tak samo bezpruderyjną jak ich sławetne domy publiczne.

Jeszcze słówko a propos Delona, bo bez niego „Pan Klein” nie byłby arcydziełem. Delon ogólnie nie znosił swojego wizerunku przystojniaka, chociaż urodzie zawdzięczał wiele sukcesów, u płci przeciwnej głównie. Nie znosił do tego stopnia, że walczył z reżyserami. Chciał być filmowany tak, żeby wyglądać na ekranie gorzej niż w realu. Żeby ziarno filmowej kliszy było grube, a światło bezlitosne. Ciężko było reżyserom temu sprostać, ale Loseyowi od „Pana Kleina” to się właśnie udało - z Delona praktycznie zdjęto warstwę przystojniaczka, a w pierwszej scenie to w ogóle trudno go rozpoznać. Trzeba wiedzieć, że ten gość z przyklepaną grzywką to on.

Ktoś mógłby powiedzieć, że jest wielu lepszych aktorów. Nie ma. Jest pewnie wielu lepiej odtwarzających swe role aktorów. Delon nie odtwarza żadnych ról. On po prostu jest tą postacią. I to w każdym filmie, a najbardziej w „Samuraju”. To najlepszy film o samotności człowieka, jaki w życiu widziałam. Uważam, że to jego największa rola i pewnie sam by się zgodził się z tym stwierdzeniem. Całe życie, mimo splendoru i uwielbienia, czuł się bardzo samotny. I ja ten smutek po prostu z niego spijam w każdym filmie. Porzucenie przez matkę, kiedy miał 4 lata, miało swoje głębokie konsekwencje.

Wracając do polityki historycznej naszego sąsiada. Tak sobie po obejrzeniu „Pana Kleina” pomyślałam, że po cholerę my wydajemy tyle na bezskuteczną działalność rozmaitych fundacyj narodowych i redut dobrego imienia. Może prościej by było wynająć Quentina Tarantino, niech sfilmuje rzeź Woli, nikt tego bardziej masakrycznie nie zrobi, niech pokaże jak Niemcy wysadzają Pałac Saski. Może wtedy dojdzie do jakiejś awarii systemu?



tagi: francja  holokaust  pan klein  alain delon  joseph losey 

BeaM
7 czerwca 2023 20:39
37     1763    10 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Alberyk @BeaM
7 czerwca 2023 20:55

Chyba trzeba w tym kierunku ;-)

 

Dziękuję i pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

klon @BeaM
7 czerwca 2023 21:15

Zrobienie filmu o rzezi Woli pod batutą Tarantino to dobry pomysł. Jednak nie zmieniłoby to, moim zdaniem, zbyt wiele w pedagogice wstydu którą próbuje się nas tresować. 

Francja należy go grona rozgrywaczy, Polska rozgrywanych. Widać to choćby po orędziu prezydenta Dudy.

Ale nie o tym nie o tym... 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BeaM
7 czerwca 2023 21:22

Ferajna "okupująca" u nas "oświatę i kulturę" nie pozwoli, aby ktoś poza nią otrzymywał pieniądze podatników.

One  się fereajnie należą jak psu buda i nie ma zmiłuj.

zaloguj się by móc komentować

BeaM @klon 7 czerwca 2023 21:15
7 czerwca 2023 21:28

Dlatego trzeba od pedagogiki wstydu przejść do pedagogiki wdzięku. To byłaby pełna gracji odpowiedź na serial „Nasze matki, nasi ojcowie". Nieco lepsza niż te plakaty na lawetach, co koczowały pod ZDF-em. 

zaloguj się by móc komentować

pike @BeaM
7 czerwca 2023 21:32

Ja bym dodał koniecznie zrobienie filmu o Konferencji Bermudzkiej.

Jest zamilczania i mało kto wie, że sie była taka...

"Prawa udziału w konferencji domagał się Wspólny Komitet ds. Ratowania Europejskich Żydów,

ale nie został dopuszczony do rozmów nawet w roli obserwatora…."

https://www.rp.pl/historia/art9257831-konferencja-w-hamilton-najwieksza-tajemnica-bermudow

 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @pike 7 czerwca 2023 21:32
7 czerwca 2023 21:42

Dzięki za linka, nie znałam tej historii. 
Obawiam się, że to by było jak z tym zrzucaniem ulotek na Niemcy... bardziej skuteczne jest zrzucanie bomb i historia tego dowiodła. 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @BeaM
7 czerwca 2023 23:41

Bardzo dobra notka .Dzięki. I pomyśleć,że Francji to uszło z takim "wdziękiem".Lecz trzeba brać pod uwagę jedną istotną rzecz: rzecz dzieje się w  Państwie Francuskim marszałka Petain'a, i dokładnie  w okupowanym Paryżu. Jest różnica między okupacją w Polsce i Francji bardzo wielka...

Jest też wielka różnica w liczebności Żydów -we Francji,przed okupacją mieszkało około 330 tys,a w Polsce ponad 3 miliony...do tego obozy do eksterminacji Żydów i innych.......Może dlatego łatwiej przebaczono Francji i np taki Gross nie czepiał się Francuzów?... Film ogladałam dawno...

Ja rozumiem BeaM gniew za wrabianie Polski za holokaust,ale trzeba sobie jasno powiedzieć:Francja nie była pod sowiecką okupacją jak Polska i była tym chłopcem do bicia,gdzie  panujące kacyki pozwalali walić jak nie kijem to cepami... Po 1989 roku przypomniano sobie o antysemityźmie i mamy co mamy.Wystarczy popatrzeć uważniej na Żyda i już jesteś antysemitą...Na dodatek minister kultury śpi ,sypiąc kasę na  "dzieła"prof.Enkeling ,która pozwala sobie na kłamstwa...

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @BeaM
7 czerwca 2023 23:50

Plus za przypomnienie filmu, który obejrzałem raz w 1979 (?). Wrył się w pamięć. Drugi raz całości nie oglądałem, choć fragmenty tak.

Z ostatniego akapitu po cholerę my wydajemy, a pytali nas o zgodę (skoro już w liczbie mnogiej) ?

 

 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @BTWSelena 7 czerwca 2023 23:41
7 czerwca 2023 23:59

O tak, a ja szukając czegoś, natrafiłam na takiego bloga. To jest dopiero krynica wiedzy o polskim antysemityzmie, wywodów o pionierskiej roli Polski w tworzeniu obozów koncentracyjnych itp. 
https://dzismis.com/2021/02/19/polskie-obozy-koncentracyjne-to-fakt-pisze-brytyjski-historyk/
 

https://dzismis.com/2023/05/28/antysemityzm-czyli-jedna-z-twarzy-chrzescijanskiej-supremacji/

zaloguj się by móc komentować

BeaM @MarekBielany 7 czerwca 2023 23:50
8 czerwca 2023 00:04

Tak, zostaje w głowie, zwłaszcza po obejrzeniu na dużym ekranie. Nie wiadomo dlaczego trafił niedawno do 14. Przeglądu NOWEGO kina francuskiego w Muranowie. Jako jedyny stary film, bo z roku 1976. Reszta świeżynki z ostatnich lat. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BTWSelena 7 czerwca 2023 23:41
8 czerwca 2023 00:09

pod "sowiecką" okupacją" , ale rezydentami okupanta byli w polsce głównie etniczni "khazars".

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @BeaM 8 czerwca 2023 00:04
8 czerwca 2023 00:24

Proszę sobie wyobrazić, że oglądałem na dużym ekranie w RivieraRemont (?1979?) jako jeden z kilkudniowego cyklu: kino surrealizm (???) ...

W cyklu pokazano:

L.Bunuel'a Mleczną Drogę,

Alejandro Jodorowsky'ego Świętą Górę,

...

reszty nie pamiętam (...) zupełnie, choć była taka karuzela, w której powtarzano ujęcia podkolorywane kolejno w RGB (?) i takich tam innych (jak się okazało po latach).

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @BeaM 7 czerwca 2023 21:28
8 czerwca 2023 08:12

Jakiego wdzięku? Masz serial "Wojenne dziewczyny", do którego część scenariusza napisał nasz kolega, an podstawie swojej książki. Dlaczego on to zrobił? Wszak jest to człowiek pełen wdzięku, który ten wyraz rozumie dobrze - chyba. Dlaczego powstała ta żenada? Może przez to, że on czuje się samotny i nie ma na nic wpływu? Nie wiem...? Cała branża filmowa wraz z okolicami to są, mam wrażenie, ludzie, których matki opuściły, kiedy oni mieli cztery lata. Ich i nasz problem polega na tym, że oni nie wyglądają jak Delon, a bardzo by chcieli. I zrobią wszystko: napiszą scenariusz, ustawią kamery, zorganizują dystrybucję, zrobią dosłownie wszystko, żeby raz, na cztery sekundy chociaż stać się Alainem Delonem. Nie rozumieją jednak, że to jest po prostu niemożliwe. 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @gabriel-maciejewski 8 czerwca 2023 08:12
8 czerwca 2023 09:36

Nie widziałam serialu, w recenzjach piszą, że drętwe dialogi, sztuczna gra etc. Przykre zmarnować wdzięczny materiał wyjściowy, a nawet jak się jest współscenarzystą to wpływ na efekt końcowy bywa zerowy. Dlatego podtrzymuję moją ideę niemożliwą - tylko Tarantino mogłby sfilmować bestialstwo Niemców w czasie 2WŚ, ale tego nie zrobi, bo kręci właśnie  swój ostatni fim i zamyka kantorek. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @BeaM 8 czerwca 2023 09:36
8 czerwca 2023 09:42

Naprawdę nie widziałaś? Nie wierzę... Poza tym to nie jest wdzięczny materiał. "Sylwetki" to jest materiał. Tylko, że słowo wdzięk do niego nie pasuje

zaloguj się by móc komentować

BeaM @przemsa 8 czerwca 2023 07:19
8 czerwca 2023 09:47

:) Rzeczpospolita Obojga Narodów Francji i Anglii? Historyczne s-f. No znakomity pomysł na serial, komediowy oczywiście i reżyserem musiałby by być Anglik, to wiadome. Druga strona robiłaby kostiumy i scenografię, bo są w tym lepsi, choć rekwizyty tzreba by było zassać z V&A Museum, najlepsze mają tekstylia.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 8 czerwca 2023 00:09
8 czerwca 2023 09:48

A czy było inaczej,panie Stanisławie? ...Teoria etnicznych "Khazars" wywołuje drżączkę wśród historyków i znawców,a kończy się akademickim dyskursem antysemickim.Nie wszystko udaje się sowietologom zwalić winę na etniczne pochodzenie. Takim "fachowcem" jest Shaul Stampfer  profesor Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie, badacz wschodnioeuropejskiego żydostwa specjalizującym się w historii litewskich jesziw i żydowskiej demografii,etc...Idealnie nadaje się do dyskursu:Żyd,urodzony w USA,szef instytutu Żydowskiego w Moskwie,sława w Izraelu...

Hmn...skoro "rezydenci" łeb ukręcali połowie Europy,to rzeczywiście etniczni Rosjanie byli także pod okupacją rezydentów ?...Nooo..biedna ta Rosja...ciągle jakiś nazistowsko-żydowski czart ją dręczy i trzeba dzielnie się bronić...

https://en.wikipedia.org/wiki/Shaul_Stampfer

 

 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @gabriel-maciejewski 8 czerwca 2023 09:42
8 czerwca 2023 09:48

Serio, nie oglądam seriali, zwląszcza polskich i nowych. Po co się denerwować. :)

zaloguj się by móc komentować

BeaM @MarekBielany 8 czerwca 2023 00:24
8 czerwca 2023 09:52

Zakwalifikowali to do sekcji SURREALIZM? A to numer!

zaloguj się by móc komentować

peter15k @BeaM
8 czerwca 2023 11:57

(...) W roku 1976 Francuzi triumfalnie przyznali się więc do winy, a kiedy 40 później otworzyli swoje tajne archiwa policyjne, nie zjawił się żaden Gross i nie zaczął ujadać.(...)

Francja nie będzie oskarżana o współpracę z Hitlerem ponieważ zgodnie z mającym tysiące lat modus operandi "żymian" fakty nie mają znaczenia jeżeli są w danym momencie niekorzystne.  Ponieważ współczesna Francja jest prymusem w imporcie imigrantów czyli multi kulti, sekularyzacji oraz likwidowaniu wpływów Kościoła Katolickiego czego przejawem spektakularnym był pożar katedry Notre Dame to nie ma potrzeby wymuszania na niej czegokolwiek.  Koncepcja wymieszania ras i ich atomizacji ma iść w kierunku wdrożenia dochodu gwarantowanego, który ich całkowicie uzależni od kredytu.  Tak dokona sie wielka rewolucyjna zmiana. 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @peter15k 8 czerwca 2023 11:57
8 czerwca 2023 12:04

No ładnie Pan to podsumował ;)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BTWSelena 8 czerwca 2023 09:48
8 czerwca 2023 12:10

tak, w pierwszym pokoleniu tzw. bolszewii przede wszystkim byli pod "okupacją" Rosjanie.

zaloguj się by móc komentować

stachu @BeaM
8 czerwca 2023 12:58

Dawno temu jakiś znawca od filmów powiedział, albo napisał, że młodemu Żmijewskiemu , to Delon mógłby herbatę parzyć na planie.

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 8 czerwca 2023 12:10
8 czerwca 2023 13:01

No cóż.... Rosja zawsze była państwem wielonarodowym,czy to za caratu,czy bolszewii. Myślę,że pan ma w jednym paluszku jak to było z Rosją dawniej i teraz. Czy to prawdziwi etniczni Rosjanie,czy sowieci mieli doskonałe paliwo narodów nierosyjskich do rozbicia starych systemów,to nie ma specjalnego znaczenia.

Carat wymazał na 120 kilka lat Polskę z mapy Europy,sowieci byli tak łaskawi,że zostawili niby Polskę hmn...w innych granicach trzymając za gardło Polaków swoją jurysdykcją rządami i militarnie. Bolszewia dalej ma się dobrze i chyba to jest trzecie juz pokolenie. A grupka prawdziwych Rosjan dalej żyje sobie w moderniejszych gułagach ,dzięki łaskawości ,bo bolszewia się deczko ucywilizowała na Zachodzie.

Wszystko idzie z postępem,a nam wszystkim taki postęp bokiem wychodzi... Jak to się potocznie mówi w takich sytuacjach"czas już umierać".....

zaloguj się by móc komentować

BeaM @stachu 8 czerwca 2023 12:58
8 czerwca 2023 13:05

Ale mnie Pan rozbawił, chciałabym poznać nazwisko tego znawcy :)))

zaloguj się by móc komentować

BeaM @stachu 8 czerwca 2023 12:58
8 czerwca 2023 13:07

Idąc w ten deseń... to ja już nie chcę wiedzieć, co temu Żmijewskiemu miałby robić Marlon Brando ;)

zaloguj się by móc komentować

peter15k @BeaM 8 czerwca 2023 12:04
8 czerwca 2023 13:23

Chodzi o przechwycenie narracji . Czysty postmodernizm. Kiedyś łgarstwa mnie denerwowały teraz postrzegam  to jako strategię biznesową i społeczną ( jakkolwiek by nas to nie oburzało ).  Od " żymian" uczą sie jednak inni czego przykładem ostatnio była słynna akcja rzekomych stref wolnych od LGBT. Wystarczyło przykleić fałszywe tablice zrobić zdjęcie i ...rząd musiał się tłumaczyć... ba nawet pójść na ustępstwa - bo nie dostanie kredytu. 

Sprawa Grossa, Grabowskiego i Engelking to mówiąc po wojskowemu przygotowanie altyleryjskie do roszczeń finansowych. Do tego dołączają filmowcy ( nie za darmo bo oni nie mają stałych dochodów to nakręcą wszystko czego są liczne przykłady).  W tym prawda nie ma żadnego znaczenia - mały przykład to odpowiedz Engelking na zarzut dr Gontarczyka, że znalazł w jej książce 200 łgarstw i manipulacji  - 15 minuta 48 sekunda - czy się odniesie do zarzutów - śmiech...

https://www.youtube.com/watch?v=moWuZ_ufqNs&t=982s&ab_channel=CentrumBada%C5%84nadZag%C5%82ad%C4%85%C5%BByd%C3%B3w

Dobry film to jeden z elementów budowy innej narracji ale musi miec masowy odbiór.

zaloguj się by móc komentować

stachu @BeaM 8 czerwca 2023 13:05
8 czerwca 2023 13:28

Nie pamiętam, ale napewno to gdzieś czytałem, albo słyszałem, po jakimś filmie , gdzie Żmijewski grał "buntownika".

zaloguj się by móc komentować

BeaM @peter15k 8 czerwca 2023 13:23
8 czerwca 2023 14:41

Dokładnie, najgorsze, że każda próba przeciwstawieniu się jest obracana przeciwko nam. Akcja Brauna na wykładzie Grabowskiego, głupia zresztą, nieprzemyślana, czysta słowiańska emocjonalność zasutkowała taką wypowiedzią, że oto w kraju, który miał dawniej faszystowskie inklinacje, te powracają i teraz, oto żywe dowody odradzającego się w Polsce faszyzmu i dochodzi tu już do aktów przemocy. To o tym mikrofonie... 

Przygotowani są na każdy scenariusz, stąd głośno myślę, co z tym można zrobić. Może konkurs dla matematyków na wyliczenie strat wojennych w celu podanie właściwej kwoty reparacji wojennych. Niech będzie że imienia Rejewskiego. :) 

Choć może sztuczna inteligencja zrobiłaby to lepiej, a i szybciej pewnie. 

zaloguj się by móc komentować

peter15k @BeaM 8 czerwca 2023 14:41
8 czerwca 2023 15:07

Czasami można ...zamilczeć....  Warto zwrócić uwagę na prowokację jako stategię - pani Engelking i np. Hartman są na łaskawym chlebie polskiego podatnika na  uniwersytetach czy PAN.  Prowokacja ma na celu wyrzucenie ich z uczelni a wtedy cała prasa światowa uzasadniła by narrację  roszczeniową. W zasadzie gdyby nie lewarowanie medialne oni by nie istnieli. Temat jest jednak promowany medialnie i chyba płyną tam jakieś pieniądze. Akcja Brauna tylko podbiła dość bezczelną prowokację ( miejsce wykładu ) i taki pewnie miała cel.  Monitorowanie takich "wydarzeń" prowokowanych trwa i jest wykorzystywane potem. Taki przykład organizacji monitorujących był pokazywany w znanym znanym filmie sprzed lat Zniesławienie teraz jest ich więcej np w internecie. 2 minuta 45 sekunda. 

https://www.youtube.com/watch?v=mnhCUNB3h5I&ab_channel=MarekDyzma

 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @BeaM
8 czerwca 2023 16:35

Na zamilczanie też pewnie mają scenariusz. Wciskają drugi guzik z napisem turbo. Dzięki za linka

zaloguj się by móc komentować

BeaM @peter15k 8 czerwca 2023 15:07
8 czerwca 2023 18:10

Z filmu: „Nie ma czegoś takiego jak dziennikarz. Nie w sprawie takiej jak ta" :)

zaloguj się by móc komentować

ArGut @peter15k 8 czerwca 2023 11:57
8 czerwca 2023 18:23

> Ponieważ współczesna Francja jest prymusem w imporcie imigrantów czyli multi kulti, sekularyzacji ...
> ... Kościoła Katolickiego czego przejawem spektakularnym był pożar katedry Notre Dame to nie ...
> ... Koncepcja wymieszania ras i ich atomizacji ma iść w kierunku wdrożenia dochodu gwarantowanego
> ... Tak dokona sie wielka rewolucyjna zmiana. 

Co by oznaczało, że francuscy rządzący wiedzą skąd "wieją wiatry" i kto trzyma "realną władzę" ? Zapytam jeszcze w takim razie czy policja francuska, jest francuska ?

zaloguj się by móc komentować

peter15k @ArGut 8 czerwca 2023 18:23
8 czerwca 2023 23:31

Z całą pewnością wiedzą jaka jest sytuacja Francji i czy stać ich kraj na wiekszą autonomię. Trzeba by spytać Paris. Chociaż Rybinska ostatnio mówiła, że Macron "wziął protesty" na czas, znając rodaków i ich przetrzymał.  Nie jestem kompetentny aby oceniać sytuację wewnętrzną Francji. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @peter15k 8 czerwca 2023 23:31
9 czerwca 2023 22:53

Z  tego  co  wiem...

...  to  sytuacja  Francji  i  Frankow  jest  BEZNADZIEJNA  !!!

Wszyscy  juz  tutaj  na  SN  DOSKONALE  wiemy,  ze  tam  ,,dziadzi,,  -  od  calych  dekad  -  jedna  i  ta  sama  niesamowita  wrecz  CZERWONO-MASONSKA  HOLOTA...  i  anty  katolicka  !!!

Wszyscy  pamietamy  jak  ten  skompromitowany  STARY  KNUR  Hollande  ,,wystrugal,,  Frankom  tego  DEBILA  Macron`a...  i  wszyscy  powinnismy  omijac  to  dziadostwo  ,,francuskie,,  i  wszelki  syf  JAK  NAJSZERSZYM  LUKIEM,...

..  tj.  zostawic  Francje  i  Frankow  Arabom...  oni  juz  beda  wiedzieli  co  z  nimi  zrobic  !!!

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować