-

BeaM

Jak stracić dom w dwa dni. Krótki przewodnik

Miałam ten tekst zatytułować „Życie jak w Madrycie, czyli spieszmy się kochać Warszawę”, ale pomyślałam, że tracenie domu ma lepszą klikalność. Tekst powstał ku przestrodze, bo kto z nas czasem nie marzy, by osiedlić w jakimś ciepłym, miłym miejscu, najlepiej na krawędziach basenu Morza Śródziemnego i stamtąd klikać. Bowiem praca jest teraz głównie zdalna. No, a u nas od listopada do marca słońca niewiele. Tak było w tym roku przynajmniej, a znajomy powiedział mi, że po raz pierwszy zabrakło mu prądu z jego fotowoltaiki.  Już nie w wspomnę o ludziach, którzy ciągle biadolą na „tenkraj”, ale przechodząc wreszcie do czynów, poważnie rozważają emigrację. Nie wiedzą, że opuszczają raj. Raj, zaczynam to coraz lepiej rozumieć, mający tylu wrogich nam amatorów.

Ale do rzeczy. Przyjaciółka, która jest osobą bardzo rzutką i orientującą się w wielu sprawach, poczęstowała mnie informacją, która dosłownie zwaliła mnie z nóg. Wam też radzę obrać wygodne pozycje. Otóż powiedziała ona, że jacyś jej znajomi, co już kupowali dom w Hiszpanii, żeby się tam wyeksportować, zrobili woltę na inne kierunki i wszystkich przed tym krajem ostrzegają. Mocno otarli się bowiem o zjawisko zwane OKUPAS - zajmowania cudzych nieruchomości. Funkcjonuje tam prawo, niezrozumiałe dla cywilizowanego człowieka, w którym, jeśli ktoś włamie się do twojego domu i zajmie go, zmieniając zamki, a upłynie 48 godzin, to w zasadzie niewiele można zrobić. A na pewno nie zrobi nic policja. Można tylko dochodzić swoich praw na drodze sądowej i dopiero wtedy zaczynają się schody. Wszystko jest kosztowne, niebywale stresujące i ciągnąć się może bardzo długo. Jesteśmy więc w takiej sytuacji, że stoimy przed własnym domem jak pierdoły, dom ma nowego rezydenta, który śmieje się nam w nos, a my rozpoczynamy kafkowski w stylu proces jego odzyskiwania. Różne są opcje. Są tacy, co obserwują własny dom zaczajeni i kiedy okupanci z niego wychyną, z łomem w rękach włamują się z powrotem do swojego lokum. Autentyczne przypadki mówią o dwóch latach polowania na okazję autowłamania. Inna opcja – wynajmujemy prawnika, zakładamy sprawę w sądzie. Co robią prawnicy najczęściej? A to ciekawe - mówią, że znacznie szybciej i skuteczniej zapłacić okup okupasom (jakieś 5-10 tysięcy euro) i wtedy tamci grzecznie się stamtąd wyprowadzają. Można też wynająć firmę pseudoochroniarską, gdzie zatrudniani są zawodnicy wagi ciężkiej, którzy bez zaczajania włamują się i wywlekają za fraki okupasów, a my odzyskujemy nasze lokum. Drżymy przy tym ze strachu przez zemstą okupas za tę akcję. Często bowiem ci okupas i ci ochroniarze są w zmowie i dzielą się zyskiem. Kto pamięta film „Brzdąc” z Charlie Chaplinem, ten wie, o co chodzi.

Internet pełen jest rad, co robić w tej, wydawałoby się, niecodziennej sytuacji. Że należy zaangażować sąsiadów do obserwowania domu (gorzej jak chodzi o hacjendę na jakiejś wsi), wynajmować ludzi, którzy będą opiekować się domem na czas naszego dłuższego urlopu, instalować systemy alarmowe z kamerami itp. W każdym razie koszty, koszty i jeszcze raz koszty, bo to o to głównie chodzi. Żeby z samego faktu posiadania własności drżeć i ponosić opłaty. Taki podatek katastralny tylko bardziej wredny. No i nie trzeba dodawać, że jak w internecie pojawia się niebywale atrakcyjna oferta zakupu domu w Hiszpanii, taka wprost za bezcen, to wiadomo, że chodzi o dom okupowany. A wisienką na torcie tej historii niech będzie informacja, że pani Ada Colau, burmistrz Barcelony, to dawna… okupas. Założycielka Platformy dla Ludzi Dotkniętych Hipoteką. Znakomita nazwa. Jak widać, komunistyczna gangsterka trzyma się mocno.



tagi: hiszpania  nieruchomości  okupas 

BeaM
9 czerwca 2023 10:38
45     2454    11 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Matka-Scypiona @BeaM
9 czerwca 2023 10:50

Życzę ze szczerego serca burmistrz Barcelony, żeby ktoś jej wjechał na chatę. Taki sabotaż. I nagrywać reakcje pańci. 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Matka-Scypiona 9 czerwca 2023 10:50
9 czerwca 2023 10:54

Hehe, niestety pachniałoby to ustawką, bo to jej ludzie przecie... Podzieliliby się zyskami z odsłon na YouTubie :)

zaloguj się by móc komentować

Klasyk @BeaM
9 czerwca 2023 10:56

Czy nie można po prostu włamać się do własnego domu? Chyba nie powinno być zabronione?

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Klasyk 9 czerwca 2023 10:56
9 czerwca 2023 11:01

Jak upłynie 48 h to już nie bardzo, trzeba byłoby się chyba bić z nowym rezydentem, wtedy wchodzą inne paragrafy...

zaloguj się by móc komentować


Brasil @BeaM
9 czerwca 2023 11:12

Okupas, obowiązuje od 2021 roku. Ustawodawca powoływał sie na prawo do godnych warunków życia zapisanych w 47 artykule hiszpańskiej konstytucji. Socjalistyczna wrażliwość w praktyce, oj ginie pamięć w narodzie skoro kogoś to dziwi.

zaloguj się by móc komentować

BeaM @jolanta-gancarz 9 czerwca 2023 11:12
9 czerwca 2023 11:19

Dokładnie - tam się dzieją niestworzone rzeczy. Przyjaciółka mówi, że ktoś ze znajomych od 6 lat walczy o odzyskanie swojej własności. A podobno, nawet jak się w ciągu tych ustawowych 48 godzin wzywa policję na interwencję, to ona nie chce przyjeżdżać. Pewnie ma udziały w torcie, przecież wszyscy się znają na mniejszych obszarach. 

zaloguj się by móc komentować

Babinicz-z-Bielan @BeaM
9 czerwca 2023 11:34

Oto sposób jak skanalizować niezadowolenie społeczne dot. kryzysu z 2008 na rynku kredytowym, wynieśc tą miernotę do władzy, a następnie probować zalegalizować złodziejstwo w białych rekawiczkach... albo przynajmniej wymuszanie haraczy.... 

zaloguj się by móc komentować

Brasil @BeaM
9 czerwca 2023 11:55

W tych sprawach to nawet Valser nie pomże, trzeba się z rezydentami dogadać "wykupić" ( konieczny rumuński, bułgarski ) i nie fikać bo zostawią w takim stanie że nawet najbardziej zdesperowana firma sprzątająca tego nie weźmie. Sprzedać i zapomnieć taką mamy Europę...

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Babinicz-z-Bielan 9 czerwca 2023 11:34
9 czerwca 2023 12:02

Dokładnie, tam jest gorzej niż w Polsce na początku lat 90., bo haraczowano tylko sklepy i restauracje

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Brasil 9 czerwca 2023 11:55
9 czerwca 2023 12:03

Tak, tak, chwyty karate to za mało :)

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @BeaM 9 czerwca 2023 11:19
9 czerwca 2023 12:11

Dokładnie Hiszpanie wychodzą przed orkiestrę i tam dzieją się niestworzone rzeczy.Ja z początku myślałam ,że to kaczka dziennikarska,tak jak w sprawie "Okupas"... To wyglada jakby władzom szajba odbijała. Np następna ,czy równoczesna sprawa  lekarzy rodzinnych;

https://polskieradio24.pl/5/1223/artykul/2761485,region-hiszpanii-oglosil-egzaminy-konkursowe-dla-lekarzy-i-zarezerwowal-czesc-miejsc-dla-kandydatow-transseksualnych

 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @BTWSelena 9 czerwca 2023 12:11
9 czerwca 2023 12:22

To lekarz z chorobą psychiczną może dalej leczyć, lekarz z niepełnosprawnością intelektualną - wypisywać recepty? Zaraz tacy będą pilotami boeningów w świetle prawa. Już jeden kiedyś roztrzaskał ludzi na jednym alpejskim szczycie. Koniec świata...

zaloguj się by móc komentować

klon @BeaM
9 czerwca 2023 12:39

Czytałem o tym artykuł w El Pais / via google/. OCUPAS stanowi ogromny problem dla samotnych starszych ludzi, których los zmusza do pobytu w szpitalu. Natychmiast po wejściu w życie tego bezprawia kilka osób po wyjściu ze szpitala nie miało dokąd wracać. 

A "fioletowych" / spora liczba partii lewackich w EU + Izrael ma taki kolor na sztandarach - u nas RAZEM/ nie przekonywało to do zmian przepisów.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @BeaM
9 czerwca 2023 13:12

Polacy stali się 3 siłą zakupową na rynku mieszkaniowym w hiszpanii. Może nasi krajanie mają rozwiązany problem i wystarczy ich zapytać. Z moich znajomych nikt nie poleca okolic Barcelony, fajny obszar jest za Valencją bo bardziej arabski ...

zaloguj się by móc komentować

Pioter @BeaM
9 czerwca 2023 13:53

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Niemcy-chetniej-niz-Brytyjczycy-kupuja-hiszpanskie-domu-Polacy-na-10-miejscu-8223249.html

Nie jest to akurat część wojny z Niemcami? Odbicie się za bankrutctwo obligacji PIGS?

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @BeaM
9 czerwca 2023 14:47

Miałem tu okazję o tym słyszeć, bo ponad sto tysięcy Brytyjczyków postanowiło spędzić emeryturę w Hiszpanii, a z drugie tyle ma tam jakieś domki wakacyjne, ale wyjaśniano mi to jako zorganizowany proceder mający wręcz charakter mafijnego "czarnego rynku" nieruchomości. To znaczy, mniej chodzi o sytuacje, w których jeden z drugim "okupant', skuszony na przykład naszym wyjazdem na urlop, z własnej inicjatywy się włamuje i dzięki kulawemu prawu zasiaduje na własny użytek nasz dom - tak bym to sobie ja (naiwny) wyobrażał. Podobno chodzi o zorganizowane i dobrze poinformowane grupy, które taśmowo włamują się do tych mieszkań i czarnorynkowo "sprzedają" je okupantom.

zaloguj się by móc komentować

sannis @BeaM
9 czerwca 2023 14:57

Chciałbym zobaczyć statystyki ile jest zajętych domów Hiszpanów oraz obcokrajowców. Stare praktyki ochrony wykupu nieruchomości przez obcych ubrane w szatki  postępowo-punkowe. Na Korsyce wystarczy stara, poczciwa Unione Corse.

zaloguj się by móc komentować

sannis @BeaM
9 czerwca 2023 14:57

Chciałbym zobaczyć statystyki ile jest zajętych domów Hiszpanów oraz obcokrajowców. Stare praktyki ochrony wykupu nieruchomości przez obcych ubrane w szatki  postępowo-punkowe. Na Korsyce wystarczy stara, poczciwa Unione Corse.

zaloguj się by móc komentować

peter15k @BeaM
9 czerwca 2023 15:17

Widocznie w  Hiszpanii wszystko zmierza we "właściwym kierunku". Zgodnie z regułami "zrównoważonego rozwoju" jak ktoś nie przebywa we własnym domu to znaczy że jest mu niepotrzebny.  Tak samo jak własny samochód, którego używa rzadko.  Po co ma coś mieć jak może wynająć,  oczywiście na kredyt. Jak ktoś ma własność to jest niezależny. A to niedobrze.  Pomyśleć, że to się dzieje naprawdę... Jedyną stałą rzeczą w życiu będzie kredyt i dochód gwarantowany. Jak w Kanadzie ktoś przykładowo nie kupi tęczowych skarpetek bo tak kazał Trudeau to mu zablokują prywatne konto (po likwidacji gotówki ).   Tak blokowano konta po protestach kierowców. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @BeaM
9 czerwca 2023 16:09

podatek katastralny (nie: kastralny)

zaloguj się by móc komentować

BeaM @stanislaw-orda 9 czerwca 2023 16:09
9 czerwca 2023 16:53

tak, zauważyłam, poprawiłam :)

 

 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @sannis 9 czerwca 2023 14:57
9 czerwca 2023 17:03

To by było faktycznie ciekawe. Ale czy aż takich potrzeba struktur mafijnych żeby się ochronić przed wykupem? Mi się zdaje, że chodzi o to, żeby bulić na te całe służby ochroniarskie. Hiszpania ma największe bezrobocie w UE. Drugi obok Grecji kraj zrujnowany przez Unię i zaplanowany na wyprzedaż. 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 9 czerwca 2023 16:09
9 czerwca 2023 17:09

Owszem panie Stanisławie w Hiszpanii jest podatek katastralny,ale to nie ma nic wspólnego z tzw "Okupas",poruszony w notce przez BeaM:

https://www.rp.pl/rynek-nieruchomosci/art19051301-hiszpanskie-pulapki-nieruchomosciowe-czyli-okupas

 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @BTWSelena 9 czerwca 2023 17:09
9 czerwca 2023 17:13

Tak, bo to była taka ironiczna metaforka :)

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @stanislaw-orda 9 czerwca 2023 16:09
9 czerwca 2023 17:19

Sorry dopiero teraz zauważyłam,ze pan poprawiał literówkę...a nawiasem mówiąc ten okupas to taki mafijny ,a nie katastralny podatek...Dopiero byłyby hece jakby w Polsce był dozwolony.Chociaż jakby młoda dziunia włamała się do kawalerskiego mieszkania,to kto wie czy nie zakończyłoby się to ugodą... Sa takie już przypadki.....

Ale to oczywisty rozbój....

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @BeaM 9 czerwca 2023 17:13
9 czerwca 2023 17:27

Zwróciłam słowo panu Stanisławowi...Wspomnę tylko,że po przeczytaniu notki, takie jabłuszko podeszło mi pod gardziołko i jak wspomniałam wcześniej pomyślałam że to kaczka dziennikarska,tak jak w przypadku zatrudnienia z niepełnosprawnością umysłową lekarza rodzinnego... Wolę juz mój ukochany Kraków,gdzie czas od czasu następuje tylko czerwony kur w nowoczesnym archiwum.Przynajmniej dzielni strażacy ugaszą... a np w Hiszpanii właściciel może nie wejść do własnego domu,jak nie ma kasy na wykup...,albo receptę pisze jakiś czubek...tęczowy ,który na paradzie równości ma tylko sznurek w d****...

Pewnie nie jest to powszechne..jednak świadomość tego zwala z nóg...

zaloguj się by móc komentować


BeaM @Maginiu 9 czerwca 2023 17:48
9 czerwca 2023 17:53

Tak, tyle że u nas to są raczej zalegający lokatorzy, którzy przestali płacić, ale takiej tradycji, żeby się włamywać do cudzego mieszkania, zmieniać zamki i czekać na propozycję okupu jednak nie ma na większą skalę. Z tego co wiem, choć ja tak dużo nie wiem :)

zaloguj się by móc komentować

valser @BeaM
9 czerwca 2023 19:58

Ciekawa informacja biznesowa. Jest miejsce na uslugi "DE-OKUPAS". 

Pedro de Valser - odzyski mienia i nieruchomosci. Szybko, solidnie, trwale i niedrogo. 

 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @valser 9 czerwca 2023 19:58
9 czerwca 2023 20:07

Valserku, to ma posmak rekonkwisty. Wiedziałam, że podejmiesz rękawicę ;)

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @BeaM
9 czerwca 2023 20:20

"A wisienką na torcie tej historii niech będzie informacja, że pani Ada Colau, burmistrz Barcelony, to dawna… okupas. Założycielka Platformy dla Ludzi Dotkniętych Hipoteką."

Nie mieści się w głowie.

zaloguj się by móc komentować

valser @BeaM 9 czerwca 2023 20:07
9 czerwca 2023 21:09

to moze byc niezla wakacyjna przygoda i piniondzedo zrobienia. Przyjemne z pozytecznym.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Szczodrocha33 9 czerwca 2023 20:20
9 czerwca 2023 21:20

Mieści, mieści ... to taka tradycja z czasów minionych. Pani Ada wciąż jeszcze rządzi w BCn. Mieli niedawno wybory i się okaże kto będzie rządził. Bo niby Katalończycy, twierdzą, że tylko oni pracują w Hiszpanii.

zaloguj się by móc komentować


BTWSelena @Babinicz-z-Bielan 9 czerwca 2023 22:53
9 czerwca 2023 23:29

Niesamowite i nieprawdopodobne. Europosłowie marnują swój czas na szukanie w Polsce niepraworządności,zamiast zająć się Hiszpańskimi sądami ,które zakuwają w "dyby" i do ciupy prawowitych i legalnych właścicieli... Zapodany link podaje ,że takich spraw jest tysiące...Czy frau von Leyen nosi opaskę na oczętach?.....,ze okłada bacikiem tylko Polskę? Czy właścicielom w Hiszpani nie przychodzi do głowy wnieść skargę zbiorową na wyroki mafijnych Sędziów?....

Trzeba takie sprawy jak najwięcej nagłaśniać,bo jak do tej pory to TSUE i komisarze unijni kierują uwagę na bzdety,jak jeden sędzia na drugiego wniesie skarge do Trybunału,lub kopalnia przy granicy wysysa wodę i smrodzi,chociaz jest z 10 innych...

zaloguj się by móc komentować

Paris @ArGut 9 czerwca 2023 13:12
10 czerwca 2023 00:08

A  to  feler...

...  w  ubiegla  sobote  moja  znajoma  ukrainska  klientka  mowila  mi,  ze  Ukry  w  Polsce  sa  baaardzo  NAKLANIANI  do  wyjazdu,  do  Hiszpanii  i  tam  kupna  mieszkania  ,,na  wlasnosc,,  po  niebywale  niskiej  cenie  !!!

Moja  znajoma,  prosila  mnie  o  zdanie-opinie  w  tym  temacie,  bowiem  ,,oferta,,  z  Hiszpanii  jest  niezwykle  atrakcyjna...  ona  i  jej  rodzina  -  JUZ  na  dzien  dzisiejszy  -  moglaby  ,,kupic,,  w  Hiszpanii  AZ  3  takie  mieszkania  !!!

 

Teraz,  po  wpisie  @Beam,  zaczynam  ,,kumac  czacze,,...  to  juz  jest  WYLATOWO.     

 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @Paris 10 czerwca 2023 00:08
10 czerwca 2023 01:15

To by się zgadzało - kierunek hiszpański był wskazywany Ukraińcom na bardzo wczesnym etapie, zaraz po wybuchu wojny. Nawet się dziwiłyśmy z przyjaciółką, która dużo osobistych historii poznała, bo była aktywną wolontariuszką w jednym z puntów pomocy, że oni się tak daleko chcą przemieszczać.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Paris 10 czerwca 2023 00:08
10 czerwca 2023 05:51

Z ocen moich znajomych w Hiszpani ceny mieszkań są na obecną chwilę zauważalnie niższe niż w Polsce. I dotyczy to zarówno Olsztyna jak i Krakowa. Wyjście brytów w UE spowodowało pewną również zauważalną nadpodaż mieszkań. 
Ciekawe w hiszpańskim prawie jest to, że mają okupas i spory bo 10% podatek od obrotu nieruchomościami. Może to sposób na "ręczne sterowanie" na rynku własności nieruchomości, dwa kije tego samego końca. W polskim prawie jest zasiedzenie ale on nie polega na tym, że możesz włamać się gdzieś i zmienić zamki.

"DE-OKUPAS"
Pedro de Valser - odzyski mienia i nieruchomosci. Szybko, solidnie, trwale i niedrogo. 

↑↑↑↑ No rewelacja ↑↑↑↑

DE-OKUPAS brzmi prawie jak dekupaż, czyli prawie sztuka. Dekupaż dobrze zrobiony jest wyjątkowo trwały i odporny. 

zaloguj się by móc komentować

glicek @ArGut 10 czerwca 2023 05:51
10 czerwca 2023 14:12

"DE-OKUPAS"
Pedro de Valser - odzyski mienia i nieruchomosci. Szybko, solidnie, trwale i niedrogo. 

bezkrwawo i bezboleśnie (ale nie dla ocupas) ;))

zaloguj się by móc komentować

BeaM @ArGut 10 czerwca 2023 05:51
10 czerwca 2023 15:17

Dodałabym jeszcze literę z, żeby było zgodnie z zasadami gramatyki (nie ma deaktywacji, tylko dezaktywacja :)
DEZOKUPAS
Pedro de Valser, szybko, solidnie, trwale i bez łomu 

p.s.Co na to nasz Signor? Samozwańcza agencja pr pozdrawia

zaloguj się by móc komentować

valser @BeaM 10 czerwca 2023 15:17
10 czerwca 2023 22:05

ja patrze na to jak na biznes opportunity. Wiadomo, ze nie kazdy sie do tego biznesu nadaje, ale tez nie ma sensu opowiadac jakie numery odstawialem za piec kola za sztych.

Trzeba znac kwote oficjalnego odzysku przez wymiar niesprawiedliwosci, sredni czas ich dzialania, znac ilosc spraw w danym regionie na miesiac, zrobic kalkulacje kosztow ekipy 4 osobowej na dwa auta, porachowac ryzyko i zabawe, i ognia. 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @valser 10 czerwca 2023 22:05
11 czerwca 2023 09:14

Pewnie stuff na powieść łotrzykowską... Rękopis znaleziony w Oberschlesien ;) 

zaloguj się by móc komentować

Paris @BeaM 10 czerwca 2023 01:15
11 czerwca 2023 11:08

Tak...

...  to  bylo  juz  jakies  kilka  miesiecy  temu,...  ta  INDOKRYNACJA  PATOLOGICZNYMI  WYCZYNAMI  plynie  do  Ukrow  szerokim  nurtem  wlasnie  od  ,,aktywistUF  i  roznych  wolAtariuszy,,.  Moja  klientka  dopytywala  mnie  czy  ta  NIENORMALNOSC,  ktora  sa  raczeni  w  tych  roznych  ,,gumanitarkach,,  -  a  wiec  -  fundacjach  i  pozostalych  ,,zlodziejstwach,,  jest  NORMALNA  !!!

Zapewnilam  ja,  ze  jak  najbardziej  -  wedlug  swoloczy  czerwono-komuszej  -  ta  PATOLOGIA  jest  ,,normalna  i  legalna,,.  Kobieta,  nie  najmlodsza  i  nie  najstarsza,  ale  skonsternowana  wymownie  POPUKALA  SIE  w  GLOWE,...  

...  w  odpowiedzi  na  ten  jej  ,,dylemat,,  wzruszylam  ramionami  i  powiedzialam,  ze  MA  WYBOR...  zgodnie  z  posiadana  wiedza  i  swoim  sumieniem  albo  w  zgodzie  Z  DIABLEM,...  innego  wyboru  NIET  !!!

 

  

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @BeaM
11 czerwca 2023 22:40

No cóż nomadzi i ci z kotwicą w jednym stali domku.

Dura lex sedes lex,

bo to dobry kraj.

 

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować